Jak EX90 widzi świat?

Jak EX90 widzi świat?

Nie do końca jest to metafora lub hiperbola. Dzięki systemowi LIDAR, samochody marki Volvo bacznie obserwują świat i nieraz dostrzegają więcej niż sam kierowca.

Najnowszy SUV marki Volvo, który zostanie zaprezentowany już za miesiąc, został wyposażony w jeden z najbardziej zaawansowanych technologicznie systemów wykrywania i przewidywania zdarzeń drogowych. System Light Detection and Ranging (LIDAR), mierzy odległość między obiektami a samochodem przy pomocy wiązki laserowej. Dzięki temu możliwe jest tworzenie trójwymiarowego modelu przestrzeni w której porusza się kierowca. Urządzenie LIDAR zostało zamontowane na dachu EX90, które skanuje okolicę niezależnie od pory dnia i nocy. Dzięki temu wykrywa spore obiekty (jak przechodzący przez jezdnię pieszy) z 250 metrów, oraz mniejsze i bardziej zamaskowane obiekty (jak leżąca na asfalcie opona) z 120 metrów – i to przy prędkościach osiąganych na autostradzie!

Wierzymy, że EX90 będzie najbardziej bezpiecznym Volvo, jakie kiedykolwiek trafiło na drogi. Łączymy zrozumienie środowiska zewnętrznego z dokładniejszym poznaniem kwestii koncentracji kierowcy. Kiedy do głosu dojdą wszystkie systemy bezpieczeństwa, czujniki, komputer i oprogramowanie, w sumie stworzą tarczę ochronną wokół człowieka, a człowiek nawet nie będzie sobie zdawał z tego sprawy – do chwili, w której będzie tej tarczy potrzebował.

Joachim de Verdier, szef działu Safe Vehicle Automation, Volvo Cars.

Wyniki raportów opublikowanych w Volvo Cars Traffic Accident Database, szacuje się że system może zmniejszyć liczbę groźnych wypadków drogowych o 20% oraz wszystkie zdarzenia drogowe o 9%. Z tego też powodu system LIDAR przestanie być w przyszłości elementem wyposażenia dodatkowego i będzie montowany w standardowych wersjach pojazdów Volvo.

Poza systemem LIDAR, EX90 został wyposażony aż w osiem kamer, pięć radarów, szesnaście czujników ultradźwiękowych, dzięki czemu będzie w stanie uchronić kierowcę przed zagrożeniami znajdującymi się przed samochodem, jak i zagrożeniami wewnątrz kabiny – jak zmęczenie lub roztargnienie samego kierowcy.

źródło: www.volvocars.com