Kształty EX90

Kształty EX90

Jednym z największych wyzwań dla inżynierów Volvo Cars było zaprojektowanie nadwozia, które w maksymalny sposób zwiększy zasięgi tego elektrycznego SUV’a. Jednym z największych wyzwań było zintegrowanie systemu Lidar tak by nie zaburzał całego projektu. Bo jak tu być opływowym z kwadratową skrzynką na dachu?

Samochody elektryczne w założeniu powinny charakteryzować się gładką i opływową linią, aby stawiać jak najmniejszy opór aerodynamiczny – właśnie ten opór jest odpowiedzialny za zmniejszanie ich maksymalnego zasięgu. Zatem inżynierowie Volvo Cars wzięli przykład z księgowych i zaczęli zaokrąglać, co doskonale widać w przedniej części nadwozia. Dodatkowo szyby zostały zaprojektowane tak, aby tworzyły równą powierzchnię ze słupkami i drzwiami. Tak samo stało się z gładkimi klamkami, które całkowicie zintegrowano z nadwoziem. Dzięki tym zabiegom udało się uzyskać współczynnik oporu powietrza na poziomie Cx 0,29.

A co ze wspomnianym Lidarem? Pozostał na dachu, ale przestał być kwadratowy. Postanowiono pójść na ugodę i zamontować system możliwie jak najwyżej, aby był w stanie monitorować teren do 250 metrów przed samochodem, aczkolwiek złagodzono jego zarys dzięki czemu stał się bardziej opływowy.

Smukła i proporcjonalna sylwetka EX90 wynika z inspiracji designem jachtów. Przód wygląda dostojnie, emanuje pewnością siebie – tak jak łodzie śmiało przecinające morskie fale. Ale jednocześnie nadwozie jest zaokrąglone, dzięki czemu powietrze opływa samochód w niezakłócony sposób.

T. Jon Mayer

źródło: www.volvocars.com