Pamiętaj o suwaku

Jak wszyscy dobrze wiemy, poprawnie wykonany „suwak” dostarcza kierowcom wielu korzyści. Umożliwia zachowanie płynności jazdy, zmniejsza korki, odblokowuje skrzyżowania i ogranicza skoki ciśnienia tętniczego, bo nie ma już powodów do ciskania tyloma przekleństwami.

Dzięki ustawie wprowadzonej 16 października 2019, sposób jazdy na suwak, który do tej pory był jedną z zalecanych opcji, doczekał się unormowania i stał się oficjalnie obowiązującym na drodze.

Zatem warto przypomnieć sobie regulujące go przepisy i starać się do nich stosować, nawet jeśli kierowcy wokół nas nie będą tak dobrze poinformowani.

Art. 22 ust. 4a i 4b znowelizowanej ustawy prawa o ruchu drogowym mówi, co następuje:

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż jednym pasem ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy pasem ruchu z powodu wystąpienia przeszkody na tym pasie ruchu lub jego zanikania, kierujący pojazdem poruszający się sąsiednim pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasa ruchu umożliwić jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów, znajdującym się na takim pasie ruchu, zmianę tego pasa ruchu na sąsiedni, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy.

art. 22 ust. 4a

W warunkach znacznego zmniejszenia prędkości na jezdni z więcej niż dwoma pasami ruchu w tym samym kierunku jazdy, w przypadku gdy nie istnieje możliwość kontynuacji jazdy dwoma pasami ruchu z powodu przeszkód na tych pasach ruchu lub ich zanikania, jeżeli pomiędzy tymi pasami ruchu znajduje się jeden pas ruchu, którym istnieje możliwość kontynuacji jazdy, kierujący pojazdem poruszający się tym pasem ruchu jest obowiązany bezpośrednio przed miejscem wystąpienia przeszkody lub miejscem zanikania pasów ruchu umożliwić zmianę pasa ruchu jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z prawej strony, a następnie jednemu pojazdowi lub jednemu zespołowi pojazdów z lewej strony.

art. 22 ust. 4b