Pojazdom elektrycznym może zabraknąć prądu.

Pojazdom elektrycznym może zabraknąć prądu.

Aby przyśpieszyć rozwój nowoczesnej infrastruktury oraz wesprzeć kierowców, którym do szczęścia nie potrzeba benzyny, GDDKiA opracowała „Plan lokalizacji ogólnodostępnych stacji ładowania, stacji gazu ziemnego oraz punktów tankowania wodoru na sieci bazowej TEN-T”.

Wedle planów, na MOP* kategorii I, przy autostradach A1, A2 i A4, oraz na drogach ekspresowych S3, S7 i S8 powstanie 40 nowych stacji ładowania. Dodatkowo na MOP kategorii II oraz III pojawi się kolejne pięć stacji ładowania na autostradach A1 oraz A2.

Niestety, wedle raportów Najwyższej Izby Kontroli, istniejąca infrastruktura energetyczna nie jest wstanie sprostać aktualnym wymogom kierowców, którzy coraz częściej decydują się na zakup pojazdów elektrycznych. W 2020 roku 90% linii elektroenergetycznych wysokiego napięcia w Polsce miało ponad 10 lat, z czego prawie połowa została zainstalowana ponad 40 lat temu. Punkty ładowania pojazdów elektrycznych nie gwarantują szybkiego przepływu prądu, a ich niewielka liczba nie spełnia oczekiwań Unii Europejskiej w zakresie rozwoju rynku paliw alternatywnych.

Jednym z możliwych rozwiązań jest tworzenia hubów ładowania, czyli wielostanowiskowych stacji dla aut elektrycznych Jednakże nie da się zaimplementować tego planu bez wcześniejszego zredukowania kosztów, ponieważ są one niewspółmiernie wysokie w stosunku do korzyści. Dodatkowo niezbędne są liczne inwestycje rządowe w celu usprawnienia działania sieci elektroenergetycznej. Równie istotne jest dofinansowanie firm, które zajmą się rozwojem infrastruktury paliw alternatywnych.

źródło: www.gov.pl


* Warto przypomnieć, że MOPy, czyli Miejsca Obsługi Podróżnych to parkingi przy autostradach i drogach expresowych, gdzie można znaleźć restauracje oraz stacje palliwowe. Aktualnie w całym kraju jest ich 289 i dzielą się na trzy kategorię:

  • Kategoria I: posiada parking, urządzenia sanitarne i wypoczynkowe oraz oświetlenie. Dodatkowo możliwe jest utworzenie na nich obiektów małej gastronomii.
  • Kategoria II: oprócz obiektów z kategorii I, znajdziemy tutaj stację benzynową, stanowisko obsługi pojazdów, obiekty gastronomiczne oraz handlowe jak i punkty turystyczne.
  • Kategoria III: to takie, przy których dodatkowo znajdziemy obiekty noclegowe oraz handlowo-usługowe.