Jednym z najbardziej charakterystycznych elementów nowoczesnych samochodów jest futurystyczny wyświetlacz dotykowy pośrodku kokpitu. Dzięki niemu, mamy wszystkie dostępne opcje w jednym miejscu i przy użyciu jednego palca możemy zmienić temperaturę klimatyzacji, podgrzać siedzenia czy ustawić radio. Nie musimy zatem szukać rozproszonych przycisków po całej desce rozdzielczej i kabinie, co znacznie oszczędza czas. A przynajmniej tak się wydaje.
Redakcja największego czasopisma w Szwecji „Vi Bilägare”, postanowiła się przyjrzeć panelom dotykowym i sprawdzić, czy aby na pewno są praktyczniejsze od tradycyjnych pokręteł. Test był wyjątkowo prosty i sprawdzał czas oraz dystans potrzebny na ustawienie kilku podstawowych funkcji w samochodzie. W trakcie jazdy testowej, kierowca redakcji miał rozpędzić samochód do prędkości 110 km/h i przy pomocy pokręteł oraz przycisków lub panelu dotykowego (w zależności od pojazdu) miał za zadanie:
- Włączyć podgrzewanie fotela
- Zwiększyć temperaturę o 2 °C
- Włączyć odmrażanie tylnej szyby
- Zresetować licznik kilometrów
- Ustawić na minimum intensywność podświetlenia liczników i wyłączyć wyświetlacz centralny
- Włączyć radio i ustawić szwedzki Program 1.
W teście wzięło udział 12 najnowszych samochodów różnych marek, w tym m.in. BMW iX, Dacia Sandero, Mercedes-Benz GLB, Tesla Model 3 oraz Volvo C40. Dla porównania wzięto Volvo V70 z 2005, którego konsola była uznawana za wyjątkowo trudną w obsłudze, przepełnioną przyciskami, których obsługa była wyjątkowo uciążliwa i nieintuicyjna.
Test z porażającą przewagą zwyciężył… nastolatek. Volvo V70 ustanowiło rekord 10 sekund, w trakcie których pojazd przejechał 300 metrów. Do takiego wyniku zbliżyło się jedynie Volvo C40 z wynikiem 13,7 sekund oraz Dacia Sandero z 13,5 sekundami.
Średnia pojazdów była ponad dwa razy większa niż dla V70 i wynosiła 24,7 sekund. Przykładowo, Volkswagen ID.3 przejechał 786 metrów w czasie 25,7 sekund, a Tesla Model 3, potrzebowała 717 metrów i 23,5 sekund. Najgorszy wynik osiągnął MG Marvel R, który przejechał aż 1,37 kilometra, a osoba mierząca czas zasnęła z nudów.
Test jest dobrym rozpoczęciem dyskusji o ergonomii i bezpieczeństwie nowych paneli dotykowych. Pamiętajmy, że niebezpieczeństwo na drodze może pojawić się niespodziewanie w ułamku sekundy, a spędzenie ponad 20 na ustawianiu temperatury nie wydaje się najlepszym pomysłem.
źródło: www.vibilagare.se