Bezpieczeństwo w tunelach

Bezpieczeństwo w tunelach

Aktualnie najdłuższy tunel w Polsce znajduje się pod Ursynowem i liczy sobie 2335 metrów. Aby ponad dwukilometrowy przejazd był bezpieczny, tunel wypełniono kamerami i czujnikami.

W obiekcie znajdują się 134 kamery podłączone do systemu nadzoru zdarzeń, które automatycznie wykrywają nieprawidłowości (pojawienie się pieszego, jazda pod prąd, kolizja etc.) i włączają alarm. Na dojazdach oraz w samych tunelach zamontowano czujniki jezdniowe i meteo, które informują o stanie nawierzchni i warunkach pogodowych. W przypadku oblodzenia, zostaną aktywowane talerze rozpylające środki odladzające. Dodatkowo w każdej nawie znajduje się czujnik pożaru, a pod stropem tunelu zamontowano czujniki temperatury.

Wszystko jest kontrolowane przez Centrum Zarządzania Tunelem, które nigdy nie zasypia. Obserwacja trwa przez cały tydzień, 24 godziny na dobę, bez przerwy na siku. Kiedy zajdzie taka potrzeba centrum może komunikować się z kierowcami dzięki głośnikom w tunelu oraz za pośrednictwem radiowych stacji publicznych (Jedynka, Trójka, Dwójka).

Kluczowe w tunelu są elektryczne sygnalizacje, wyświetlające informacje o dopuszczalnej prędkości i dostępnych pasach ruchu. Centrum Zarządzania śledzi wydarzenia w tunelu i może natychmiast zmniejszyć dozwoloną prędkość, wykluczyć dany pas (np. na czas prac remontowych) lub zamknąć cały tunel (np. jeśli wydarzył się wypadek). Znaki znajdują się także przed wjazdem do tunelu i informują o zatorach i warunkach przejazdu. W skrajnych sytuacjach, jeśli tunel jest zamknięty, wyświetlają także informacje o możliwych objazdach.

www.gov.pl